سفر درس کوه ها دوره 35

گزارش

گزارش سفر درس کوه‌ها دورۀ 35

 

مدت سفر: 2 روز

تاریخ سفر: 15 و 16 شهریور 1397

نام برنامه: شهرستانک

نام نماینده‌های سفر: آرمین ولی‌پور، نسیم کاشفی نیشابوری

الف. زمانبندی برنامه

پنجشنبه 15/6/1397

حرکت از روبروی موسسه- 6:30

توقف در ابتدای جاده (کلاک کرج) برای خرید- 7:20

حرکت مجدد به سمت جاده چالوس- 7:35

توقف در رستوران (کیلومتر 5 جاده چالوس) جهت صرف صبحانه- 9:00

حرکت به سوی روستای شهرستانک- 9:50

رسیدن به روستای شهرستانک- 13:00

شروع مسیر کوهپیمایی به سمت کاخ ناصری-13:30

توقف برای آموزش انداختن کوله‌پشتی- 14:00

توقف در مسیر برای استراحت- 15:00

رسیدن به محل کمپ- 17:00

کلاس آموزش حمل مصدوم در کوهستان- 19:00

جمعه 16/6/1397

ورزش صبحگاهی- 7:30

کلاس آموزش بسکت کردن مصدوم- 9:00

کوهپیمایی به سمت آبشار- 10:15

بازگشت به محل کمپ- 12:30

حرکت از محل کمپ به سوی روستا- 14:30

رسیدن به روستا- 15:15

حرکت به سمت تهران- 16:20

رسیدن به تهران مقابل درب موسسه- 21:00

ب. مسیر حرکت

مسیر حرکت

مشخصات مسیر

مسافت (کیلومتر)

تهران تا کرج

آزادراه

50

کرج تا جاده فرعی شهرستانک

راه آسفالته اصلی دوطرفه

64

جاده چالوس تا روستای شهرستانک

راه آسفالته فرعی دوطرفه

8

ج. وعده‌های غذایی (خدمات برنامه)

صبحانه روز اول- رستوران لاله (کیلوتر 5 جاده چالوس)

د. نوع اقامت

کمپینگ در چادر‌های شخصی

ه. گزارش سفر

حرکت از جلو درب مؤسسه، همراه با 26 نفر مسافر، به موقع و سر ساعت تعیین شده انجام شد. در ابتدای جاده در محلی برای خرید از سوپرمارکت توقف کردیم و بعد از یک ربع مجدد به مسیر خود ادامه دادیم اما با وارد شدن به جاده در ترافیک سنگینی گرفتار شدیم. پس از صرف صبحانه در یکی از رستوران‌های بین جاده، مسیر را به سمت روستای شهرستانک در ترافیک سنگین جاده ادامه دادیم و حوالی ظهر به روستای شهرستانک رسیدیم. مسیر کوهپیمایی از روستا با شیب ملایم آغاز شده و در ابتدا راهی آسفاله بود. با حدود یک ساعت کوهپیمایی سبک به کاخ ناصری و محل کمپ رسیدیم. در ادامۀ روز و تا قبل از تاریک شدن هوا، در کلاس‌های آموزشی شرکت کردیم و ساعت‌های باقی مانده را تا قبل از خاموشی، به درست کردن شام و شب‌نشینی کنار آتش سپری کردیم.

     در روز بعد، قبل از صرف صبحانه ورزش صبحگاهی گروهی انجام دادیم و پس از صبحانه در کلاس آموزشی شرکت کردیم و در ادامۀ روز، طبق قرار معین و با هماهنگی و رهبری استاد، به جز چهارنفر از افراد گروه، همگی مسیر کنار کاخ ناصری تا آبشار را کوهپیمایی کردیم. پس از رسیدن مجدد به محل کمپ، استراحت کردیم و نهار خوردیم و بعد از مدتی با جمع کردن وسایل در مسیر بازگشت به روستا به راه افتادیم و پس از حدود یک ساعت طی کردن مسیر به روستا و محل پارک شدن اتوبوس رسدیم.

     خوشبختانه در راه بازگشت جاده یکطرفه و خلوت بود و با تنها یک توقف برای صرف بستنی، مستقیم به سمت تهران و موسسه طبیعت (مبدأیی که در روز قبل از آن حرکت کرده بودیم) بازگشتیم و سفر دوروزۀ خود را پایان دادیم.

و. مطالب آموزشی

طبیعتگردی اصولی و حفظ محیط زیست؛ شیوه کار با GPS و امکانات و کاربرد آن در پیمایش مسیرهای جاده‌ای و کوهستان؛ نحوۀ سازمان‌دهی حرکت گروهی؛ شیوه صحیح انداختن کوله‌پشتی و تنظیم بند‌های آن؛ توصیف ویژگی‌ها و استفاده صحیح از باتوم کوهنوردی و شیوۀ تنظیم ارتفاع آن متناسب با آناتومی بدن و شیب کوهستان؛ نحوۀ صحیح برپایی چادر، کاربرد اجزاء مختلف آن و گرفتن رطوبت داخل چادر در هوای سرد و برفی؛ حمل مصدوم در کوهستان به شیوۀ تک نفره و دونفره با دست به طرق مختلف؛ درست کردن برانکارد به وسیلۀ باتوم و لباس؛ خارج کردن آب معده مصدوم پس از غرق شدن؛ حمل مصدوم به وسیلۀ باتوم و کوله؛ حمل مصدوم توسط طناب انفرادی و آموزش گرۀ مربوطه؛ بسکت کردن مصدوم در کوهستان و آماده سازی برای حمل با هلیکوپتر؛ شیوۀ صحیح گام‌برداری در شیب‌های مختلف کوهستان و دم و بازدم‌های صحیح در حین حرکت؛ شیوۀ صحیح پایین آمدن از کوه و سنجش کنترل سرعت؛ جهت‌یابی و تعیین مسافت و ارتفاع در کوهستان بدون ابزار تخصصی.

ز. راننده و ماشین

آقای قمی بسیار راننده‌ خوش اخلاق بودند و وجود ایشان در مسیر و بخشی از روز اول همراه با گروه لذت سفر را دوچندان کرده‌بود.

اتوبوس بنز ایران ناسیونال O302 که با وجود اینکه صندلی‌های راحت و کولر نداشت اما همراه بودن با دوستان، صحبت‌های آموزشی استاد در حین مسیر و ترافیک و همچنین اخلاق خوب آقای راننده مسائل را جبران کرده بود.

ح. نکات مثبت و منفی در طول سفر

این سفر دوروزه برای من سرشار از مطالب جدید و اطلاعات کاربردی در مورد طبیعت‌گردی و کوهپیمایی بود و استاد نورمحمدی با انرژی و حوصله همۀ مطالب مورد نیاز را جزء به جزء تشریح میکردند اما در برخی موارد ساعت آموزش طوری بود که شخصا به دلیل خستگی حضور ذهن کافی برای درک مطالب نداشتم و این موضوع بیشتر به دلیل ترافیک جاده در اول مسیر به وجود آمده بود. در این مورد پیشنهاد من این است که با حرکت کردن هرچه زودتر از نقطۀ مبدأ (مثلا ساعت 4 صبح)، زمان کافی برای استراحت پس از پیمایش در محل کمپ به دست می‌آید و مطالب با کیفیت بیشتری توسط افراد که در این صورت سرحال‌تر و با انرژی‌تر هستند فرا گرفته می‌شود.



مطلب را به اشتراک بگذارید به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در LinkedIn به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در کلوب به اشتراک گذاری در فیس نما به اشتراک گذاری در توییتر
برچسب ها
نظر کاربران
نظر شما

نام : *
 

ایمیل : *
   

شماره همراه : *
 

متن پیام : *
 



کد بالا را در کادر وارد نمایید :