سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با وسعتی معادل 181785 کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران واقع شده و بزرگترین استان کشور به حساب می‌آید. طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت استان سیستان و بلوچستان بالغ بر 2534327 نفر بوده که معادل % 4/3 کل جمعیت کشور است. استان سیستان و بلوچستان به علت وسعت زیاد و موقعیت ویژه آن دارای عوارض گوناگون طبیعی مانند کوهستان، کویر، دشت، دریا و جلگه است. کوهستانها بخش وسیعی از این استان را پوشش می‌دهند و بلندترین قله آن تفتان با ۳۹۴۱ متر ارتفاع است. رودخانه باهوکلات با ۳۱۳ کیلومتر و بمپور با ۲۷۵ کیلومتر از طویل ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های این استان هستند.

اطلاعات عمومی

 

استان سیستان و بلوچستان

مرکز استان: زاهدان

تعداد و نام شهرستانها: شامل 23 شهرستان است. منطقه بلوچستان جنوب استان را در برگرفته و از 18 شهرستان به نام‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، سرباز، راسک، تفتان، دشتیاری، کنارک، دلگان، مهرستان، سیب وسوران، بمپور، قصر قند و فنوج و منطقه سیستان نیز شمال استان را در برگرفته و از 5 شهرستان به نام‌های زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند تشکیل شده است.

محدوده جغرافیایی: این استان از شمال با کشور افغانستان و استان خراسان جنوبی، از غرب با استانهای کرمان و هرمزگان، از جنوب با دریای عمان و از شرق با کشورهای پاکستان و افغانستان همسایه است.

آب و هوا: به طور کلی دارای آب و هوای گرم و خشک است؛ ولی نقاط مختلف آن از نظر آب و هوایی با هم تفاوت‌هایی دارند. این استان را از نظر اقلیمی می‌توان به سه ناحیه تقسیم بندی کرد؛ ناحیه معتدل بیابانی در مناطق شمالی، ناحیه بیابانی بسیار گرم در مناطق مرکزی و جنوب و ناحیه بیابانی خشک معتدل در اطراف زاهدان.

ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی

 

صنایع دستی و سوغاتی

غذاها و نوشیدنی های بومی

مراسم و اتفاقات ویژه مناسبتی

بازی ها و نمای بومی و سنتی

موسیقی محلی

گیاهان دارویی

 

چهره استان

 

قدمت و پیشینه استان

آشنایی با مرکز استان

جاذبه های طبیعی

جادبه های تاریخی

مناطق شش گانه محیط زیست

مسیرهای گردشگری

اماکن اقامتی

مراکز خرید

تلفن های ضروری

گالری تصاویر

مطالب مرتبط

دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

نام و نام خانوادگی
رشته و مدرک تحصیلی
شماره همراه
ایمیل
کد بالا را در کادر وارد نمایید :