برنامه ریزی و توسعه گردشگری
خانه / سرفصل های دوره راهنمایان گردشگری / شناخت صنعت گردشگری / برنامه ریزی و توسعه گردشگری

برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری

در صنعت گردشگری لازم است جوامع و مقاصد گردشگری برای موفقیت‎های آتی برنامه‌های گردشگری خود برنامه‌ریزی نمایند. لازمه برنامه‌ریزی گردشگری اثربخش، یکپارچه‌سازی دغدغه‌های ذینفعان، مدیریت اثربخش، توسعه کارآمد، بازاریابی ابداعی و توجه به منافع جامعه در قالب محصول گردشگری مقصد است. آنچه که می‌بایست در فرآیند برنامه‌ریزی گردشگری به طور قابل ملاحضه‌ای در نظر گرفته شود، قابلیت تطبیق مقصد با روندهای جدید، بازارهای متغیر و محیط رقابتی بازار است.

برناممه‌ریزان

مقاصدی که برای توسعه گردشگری به خوبی برنامه‌ریزی نمایند می‌توانند در حاشیه رقابتی خوبی در بازار قرار گیرند. برنامه‌ریزی با هدف گردشگری پایدار باعث حصول اطمینان از کیفیت پایدار محصولات گردشگری شده و بیشترین مزایا را نصیب جامعه و مقصد گردشگری خواهد کرد و باعث لغو اهداف کوتاه‎مدتی که فقط با هدف کسب سود تنظیم شده‌اند خواهد‌شد.

اگر برنامه گردشگری به گونه‌ای مناسب بررسی، برنامه‌ریزی و مدیریت شود و در آن محیط طببیعی و فرهنگی در نظر گرفته شده باشد می‌تواند شرایط را برای توسعه اقتصاد محلی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان هموار سازد. برنامه‌ریزی گردشگری برای پایداری، ضروری است و می‌بایست موجب حفاظت از منابعی که گردشگری به آن‌ها وابسته است گردد.

انتخاب مقصد

دلیل اصلی زوال مقاصد گردشگری را می‌توان در برنامه‌ریزی و توسعه بی‌هدف جست. حتی امروزه با تأکید بر برنامه‌ریزی سازمان‌دهی شده، اثرات منفی پروژه‌های بی‌برنامه توسعه گردشگری قابل رویت است.

برای آشنایی بیشتر با مبحث برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری به موارد زیر پرداخته‌ خواهدشد:

  • آشنایی با مفهوم برنامه‌ریزی گردشگری
  • بازاریابی گردشگری
  • مدیریت منابع انسانی در گردشگری

دریافت مشاوره تخصصی رایگان




مطالب مرتبط


برچسب ها


ارسال پیام


 
 
 
کد بالا را در کادر وارد نمایید :