بالا رفتن از تپه‌های ماسه‌ای در کویرها و بیابان‌ها
خانه / کانون‌های موسسه طبیعت / آموزش و مقاله‌ ها / بالا رفتن از تپه‌های ماسه‌ای در کویرها و بیابان‌ها

بالا رفتن از تپه‌ها

 

یکی از نکات آموزشی در حوزه سافاری که از اهمیت زیای برخوردار است بالا رفتن از تپه‎های ماسه‌ای در کویرها و پایین آمدن از شیب در کویرها و بیابان‌ها است.

قبل از پایین آمدن از یک شیب ، ابتدا باید آن را بالا رفت، در مسیرهایی که شیب زیاد وجود دارد، خصوصا در تپه‌های ماسه‌ای برای صعود از آن باید مواردی را رعایت کرد که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • هنگام رسیدن به این مناطق (تپه ماسه‌ای) اولین اقدام خالی کردن باد تنظیم لاستیک‌ها است، فشار باد لاستیک را روی 12PSI تنظیم می کنیم.
  • برای بالا رفتن از شیب‌های زیاد در کویر، در صورت وسعت منطقه کمی دورخیز کرده و اگر جا محدود بود، دنده عقب روی شیب روبرو می‌رویم و دنده کمک را در وضعیت سنگین گذاشته و به ماشین دنده 3 معمولی می‌دهیم، در جا شروع به گاز دادن و بالا بردن دور موتورکرده و حرکت می‌کنیم، به هیچ عنوان گاز را رها نکرده و یا دنده نمی‌دهیم تا زمان مناسب، هنگامی که در شیب هستید اگر دور موتور کم نشد با همان دنده ادامه میدهیم تا اتمام شیب، ولی اگر احساس کردیم دور موتور کم شده و به انتهای شیب نمی‌رسیم دنده را از 3 به 2 می آوریم بدون رها کردن گاز ماشین تا دوباره موتور در حالت شتاب قرار گیرد و شیب را به انتها می‌رسانیم، برای شیب‌های زیاد به قدری باید گاز داد تا ماشین به حالت کات آف در بیاید.

 

  • شیب‌های زیاد در کویر

چند نکته ضروری:

  •  اگر امکان بالا رفتن نبود باد لاستیک ها را به 8PSI می‌رسانیم.
  • به هیچ عنوان ماشین را در وضعیت شیب عرضی قرار نمی‌دهیم.
  • هنگامی که بالا رفتن موفق نبود به هیچ عنوان به صورت خلاص پایین نمی آییم و کاملا مستقیم و فرمان را محکم و صاف نگه می‌داریم.

نکته:

در بالا رفتن از شیب گاز زیاد و رساندن ماشین به کات‌آف مهمترین فاکتور هست.

البته در بالا رفتن موارد دیگری هم هست که کمی ریسک دارد و بر اثر تمرین زیاد آن‌ها قابل اجراست، توجه داشته باشید فشار لحظه‌ای به ماشین خیلی بهتر از امتحان کردن مداوم است.

یادمان باشد همیشه استثنا وجود دارد.

محسن مومنی

کانون سافاری طبیعت


دریافت مشاوره تخصصی رایگان




مطالب مرتبط


برچسب ها


پیام های کاربران


سهیل
اینجا کدوم منطقس؟
پاسخ مدیر سایت :
منطقه ریگ جن

برکه نباتی
یک بار تو ریگ جن تجربش رو دارم ولی به نظرم آسون بود، یعنی این همه تکنیک داره؟
پاسخ مدیر سایت :
بله تکنیک دارد، احتمالا راننده حرفه‌ای بوده که فکر کردید آسون است

رضا رحیمی
بعضی جاها بالا رفتن واقعا مصیبته

اشکان بزرگی
فلسفه خالی کردن باد لاستیک چیه؟
پاسخ مدیر سایت :
اگر باد لاستیک کم شود در مناطق کویری و خاکی باعث می‌شود کوبش ماشین کمتر شده و با عریض‌تر شدن لاستیک سطح مقطع بیشتر گردد و راحت‌تر خودرو حرکت کند و مهمتر از همه به موتور خودرو فشار کمتری می‌آید.

hesam
بسیار عالی و کاربردی بود

ارسال پیام


کد بالا را در کادر وارد نمایید :