آژانسهای مسافرتی از دست اندرکاران اکوتوریسم
خانه / سرفصل های دوره راهنمایان گردشگری / مبانی اکوتوریسم / آژانسهای مسافرتی از دست اندرکاران اکوتوریسم

دست اندرکاران اکوتوریسم؛ آژانس‌های مسافرتی و اپراتورهای تور

آژانس‌های مسافرتی، نقش مهمی در بازاریابی و فروش تولیدات صنعت توریسم بر عهده دارند. در گذشته‌ای نه چندان دور، تقریباً تمام وظیفه بازاریابی و فروش در صنعت توریسم بر عهده آژانس‌هایی بود که در زمینه تورهای خروجی فعالیت داشتند (آژانس‌ها و توراپراتورهای خروجی). امروزه با کاربرد فزاینده اینترنت، این ابزار به عنوان واسطه فروش و تبلیغات اکوتوریسم اهمیت فراوانی یافته است، به طوری که به نظر می‌رسد در این بخش از بازار، نقش مهمتری از آژانس‌ها پیدا کند.

ایران دوستان

 اپوچی

 ژیوار

 ایوار

دالاهو

علاالدین

 کره‌ای

 آفتاب کلوت

علی‌بابا

آژانس‌های مسافرتی با بکارگیری شیوه‌های نوین برای جلب مشارکت گردشگران، پیش از سفر، در حین و پس از آن توانسته‌اند در معرفی بهینه محصول خود، یعنی تور، گام‌های مؤثری بردارند. از آنجایی که از تور به عنوان محصولی ناملموس در صنعت گردشگری یاد می‌شود با کمک شیوه‌های نوین امکان ملموس شدن بخش‌هایی از آن پیش از تجربه سفر مهیا شده است. آژانس‌های مسافرتی برای فروش تورها از نام‌های تجاری جذاب، بروشورهای رنگی، کاتالوگ‌هایی حاوی عکس‌های حیات وحش و اکوسیستم‌های متنوع، صفحات جذاب سایت و فیلم و ... استفاده می‌کنند. رزرو تور، بلیط هواپیما، هتل و انجام امور بیمه مسافران از دیگر خدمات این آژانس‌ها بوده و ارائه همه اطلاعات مورد نیاز مسافران تا آغاز سفر بر عهده آنان است.

آژانس‌های مسافرتی

آژانس‌های مسافرتی که به اهداف اکوتوریسم متعهد هستند، بر اساس شاخص‌های زیر عمل می‌کنند:

  • فراهم کردن کیفیت بالایی از یک سفر اکوتوریستی به همراه ارائه اطلاعات صحیح و استاندارد.
  • استفاده از راهنمایان گردشگری حرفه‌ای و مفسران توانمند و منابع انسانی کارآزموده.
  • بهره‌مندی از پشتیبانی جوامع بومی و تنظیم برنامه‌ها بر اساس امکانات و مشارکت آنان.
  • انتخاب خدمات حمل و نقل (ترجیحاً) زمینی متناسب با نوع سفر و مناسب برای گروه‌های کوچک و کاهش مصرف انرژی در همه مراحل طور.
  • انتخاب رستوران‌هایی که سیمای بومی داشته و غذاهای محلی سرو می‌کنند و توسط جامعه محلی اداره می‌شوند.
  • مهیا کردن شرایط دسترسی و خریداری تولیدات محلی اصیل و با هویت برای گردشگران. به عنوان مثال هنگام برنامه‌ریزی، سازندگان بومی با اصالت را شناسایی کنند و خرید از آن‌ها را در برنامه سفر قرار دهند. همچنین برای پارک اتوبوس در نزدیکی جاذبه تاریخی یا طبیعی مکانی انتخاب شود تا گردشگران قادر باشند از میان بازارچه محلی پیاده‌روی کنند و امکان و فرصت خرید از جامعه بومی را داشته باشند.
  • انتخاب هدایای تبلیغاتی خود از میان محصولات بومی و صنایع دستی مناطق مختلف و تلاش برای معرفی و تفسیر ارزش این محصولات.
  • هنگام برنامه‌ریزی به منافع دراز مدت توجه کنند و به محدودیت‌ها، آستانه تحمل و ملاحظات اجتماعی و محیط زیستی توجه داشته باشند.
  • برای ارائه خدمات خود طوری برنامه‌ریزی کنند تا مصرف‌گرایی و دورریزهای سفر به کمترین میزان خود برسد.
  • در برنامه‌ریزی خود به تنوع زیستی و تنوع گونه و تنوع فرهنگی توجه کنند و باعث تقویت آن شوند.
  • در سفرهای خود کسب و کارهای کوچک بومی را انتخاب کنند در این صورت مردم بومی قادر خواهند بود تا مهارت‌های خود را تقویت و با اعتماد به نفس و خودباوری ارزش‌های طبیعی و فرهنگی خود را به درستی عرضه کنند.

هنگام برنامه ریزی به منافع سایر ذینفعان نیز توجه کنند و از اثرات منفی برنامه‌های گردشگری خود آگاه باشند و تلاش کنند این اثرات به کمترین میزان برسد.

  • با کمک مؤسسات آموزشی، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی، برای مطالعه اثرات منفی تورهای خود در مناطق مختلف برنامه‌های تحقیقاتی اجرا کنند و در جستجوی راهکارهایی برای کاهش این اثرات باشند.

برای کارکنان خود به ویژه راهنمایان تور، برنامه‌های آموزشی و تکمیلی ارائه دهند و زمینه را برای دسترسی آنها به اطلاعات روز به ویژه در حوزه اثرات بازدیدکنندگان و سایر موضوعات مرتبط مهیا سازند.

آژانس‌های مسافرتی و اپراتورهای تور در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1) آژانس‌های مسافرتی و اپراتورهای تورهای خروجی (آژانس‌های کشور مبدأ)
2) آژانس‌های مسافرتی و اپراتورهای تورهای ورودی (آژانس‌های کشور مقصد)


دریافت مشاوره تخصصی رایگان




مطالب مرتبط


برچسب ها


ارسال پیام


کد بالا را در کادر وارد نمایید :