آشنایی با آژانس‌ها و بنگاه‌های گردشگری
خانه / سرفصل های دوره راهنمایان گردشگری / قوانین و مقررات تورگردانی / آشنایی با آژانس‌ها و بنگاه‌های گردشگری

آشنایی با آژانس‌های هواپیمایی و بنگاه‌های گردشگری

آژانس‌های هواپیمایی

راهنمایان سفر بعد از اخذ کارت راهنمایان گردشگری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بایستی خود را به آژانس‌های خدمات مسافرتی معرفی کنند و مشخصات و سوابق خود را به صورت نوشته شده به ایشان تحویل نمایند و در واقع خودشان برای همکاری با شرکت‌های خدمات مسافرتی بازاریابی نمایند، لذا در این خصوص راهنمایان بایستی در ابتدا نسبت به شناسایی آژانس‌های گردشگری تحقیق کنند و بعد از اطمینان از مجوزدار بودن آژانس و آشنایی با نوع فعالیت و تورهای برگزار شده شرکت و در نهایت تحلیل موضوع فعالیت شرکت مسافرتی با علایق و توانایی‌های راهنما، اقدام به آشنایی با ایشان و قرار جلسه و پرکردن فرم همکاری کنند. برای این منظور می‌توانند از قبل به سایت‌های اینترنتی آژانس‌ها مراجعه کرده و با مطالعه آن، اطلاعات مناسبی را از نوع فعالیت آژانس به دست آورند و در صورت مساعد بودن شرایط برای همکاری و همسو بودن با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های راهنما، زمانی را برای قرار حضوری و پرکردن فرم استخدام مشخص کنند. در این‌باره بایستی توجه داشت، برخی از آژانس‌های گردشگری اقدام به قرار دادن فرم‌های استخدام بر روی سایت کرده که افراد راهنما بایستی مشخصات خود را به درستی و با صحت و سلامت در آن قرار دهند تا شرکت خدمات مسافرتی بتواند به درستی در خصوص فرد متقاضی تصمیم‌گیری کند و بر اساس مشخصات صحیح، او را در جایگاهی مناسب که بتواند نتایج و دستاوردهای مطلوبی داشته باشد مورد نظر قرار دهد.

راهنمایان گردشگری

لذا راهنمایان از آنجایی که بیشتر به صورت پاره‌وقت و برای انجام سفرهای کوتاه با آژانس‌های خدمات مسافرتی در تماس هستند بایستی در ابتدا با چهارچوب و ساختار مدیریتی آژانس و افراد مسئول در شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی آشنا شوند و سپس اقدام به همکاری و انجام فعالیت‌های راهنمایی تور کنند.
بالاترین مقام اجرایی در یک آژانس خدمات مسافرتی بر عهده مدیرعامل مجموعه است که در شرکت‌های خدمات مسافرتی توسط اعضای هیئت‌مدیره و سهامداران از خود سهامداران و یا خارج از شرکا انتخاب می‌شود و در برخی موارد خود، مسئولیت مدیر فنی بند ب مرتبط با شرکت خدمات مسافرت را نیز بر عهده دارد. در صورتی‌که مدیر فنی به شخص دیگری واگذار شده باشد، بعد از مدیرعامل، مدیرفنی از مسئولیت بالای اجرایی برخوردار است. بایستی توجه داشت در آژانس‌های بند الف که دارای پروانه صدور بلیط هواپیمای داخلی و خارجی هستند، مدیر فنی بند الف بایستی به صورت تمام‌وقت در آژانس حضور داشته باشد و در آژانس‌های بند ب که دارای پروانه بهره‌برداری اجرای سفرهای داخلی و خارجی اخذ روادید و رزرو جا هستند نیز مدیر فنی بند ب بایستی به صورت تمام‌وقت در محل شرکت حاضر باشند و هر دوی این افراد با توجه به مسئولیت‌های خود بعد از مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی را در آژانس برعهده خواهند داشت و در صورت هرگونه خروج و نبود در شرکت یا مرخصی، مراتب بایستی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اطلاع داده شود. چنانچه غیبت یا مرخصی مدیرفنی به اطلاع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نرسد، ابتدا تذکر کتبی و در صورت تکرار، مجوز آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری و لوح مدیر فنی شرکت برای مدت معینی با توجه به نظر کارشناس و کمیسیون فنی اداره کل استان به حالت تعلیق در می‌آید.

آژانس خدمات مسافرتی

در برخی از شرکت‌های خدمات مسافرتی مدیرعامل خود با توجه به گذراندن دوره های مدیریت فنی بند ب دارای هر دو سمت فوق می‌باشد و امکان دارد در برخی موارد مدیریت فنی بند الف را نیز داشته باشد که این مورد کمتر دیده شده است. مدیران فنی وظیفه دارند کلیه اقدامات عملیاتی گردشگری را از صفر تا صد به درستی و با استانداردهای قابل قبول انجام دهند و روی کلیه مراحل بستن پکیج محصول تور و اجرای آن نظارت داشته باشند.
مدیر فنی بند ب بعد از گذراندن دوره 3 ماهه در آموزشگاه‌های مجاز برگزاری دوره‌های مرتبط با گردشگری و بعد از انجام امتحان جامع و مصاحبه زبان تخصصی و قبولی در هر دو امتحان، موفق به اخذ گواهی پایان دوره می‌شود که برای استخدام در شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری بایستی به تایید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مربوطه برسد و در نهایت برگه لوح مدیر فنی خود را به ضمانت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گذاشته و یک نسخه اصل از گواهی را در قابی در محل اصلی شرکت و در جلوی دید همگان و زیر قاب لوح پروانه بهره‌برداری شرکت خدمات مسافرتی قرار دهد.
در خصوص افراد حقیقی مرتبط با گردشگری که دارای مجوز کارت راهنمایی تور و مدیریت فنی هستند، بایستی فقط در یکی از وظایف فعالیت نمایند. برای مثال راهنمای گردشگری که در حوزه راهنمایی تور فعالیت می نماید، نمی‌تواند مدرک مدیر فنی خود را برای یک شرکت گردشگری معرفی کند و مشاهده چنین موضوعی، تخلف محسوب شده و کارت راهنمای تور ایشان توسط دفتر مربوطه راهنمایان در اداره کل استان و سازمان مصادره خواهد شد.
همچنین مدیرعامل و مدیر فنی بایستی هر 3 ماه به 3 ماه اقدام به تنظیم یک نسخه گزارش عملکرد برای سفرهای تور نموده و بعد از پرکردن جدول‌ها بر اساس میزان فعالیت در خصوص گردشگری (تورهای ورودی، خروجی، اخذ روادید و رزرو جا) آن را با امضای مدیرعامل و مدیر فنی تحویل اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان دهد. در غیر اینصورت و عدم ارائه گزارش به اداره کل، سازمان متولی می‌تواند در پایان سال اقدام به تمدید مجوز نکند. از طرفی عملکردهای گزارش شده به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بایستی با گزارش‌های عملکرد دفاتر مالی شرکت همخوانی داشته باشند چرا که در صورت استعلام عملکرد از طرف اداره مالیات از اداره کل استان، از روی گزارش‌های ارائه شده در پرونده، عملکرد آژانس استخراج شده و طی یک نامه به اداره امور مالیاتی مربوطه گزارش داده می‌شود. با توجه به توضیحات ارائه شده اهمیت و بار مسئولیت مدیرعامل و مدیر فنی مشخص می‌شود.

راهنمای تور و مدیر عامل آژانس 

راهنمایان بایستی بدانند هر گونه صحبت و انجام توافق و قرارداد بایستی در ابتدا با مدیرعامل و سپس مدیر فنی انجام گیرد و حکم‌های ماموریت و مدارک سفر فقط به امضای ایشان باشد. (مدیرفنی مستقیماً می‌تواند کلیه فعالیت‌های مدیرعامل در ارتباط با تور گردشگری مانند حکم ماموریت، قرارداد راهنمای تور، انجام رزرو اقامت و اخذ ویزا را انجام دهد مگر اینکه مدیرعامل این اختیار را برای ایشان محدود کرده باشد).
راهنما بایستی برای اطلاع از صحت و قانونی بودن آژانس گردشگری و شناخت مدیریت فنی تور، بر روی دیوار شرکت به دنبال تابلوی مجوز پروانه بهره‌برداری آژانس و پروانه یا لوح مدیریت فنی باشد و یا از مسئول شرکت خدمات مسافرتی درخواست نماید تا پروانه آژانس و پروانه یا لوح مدیر فنی را ببیند.

دریافت مشاوره تخصصی رایگان



مطالب مرتبط


برچسب ها


ارسال پیام


 
 
 
کد بالا را در کادر وارد نمایید :