آشنایی با فرهنگ لرها
خانه / سرفصل های دوره راهنمایان گردشگری / شناخت اقوام و عشایر / آشنایی با فرهنگ لرها

 شناخت فرهنگ لری

سیاه چادر

سکونت لرها

لرهای کوچک، سیاه چادر را دوآر می‌نامند اما سیاه چادر در نزد لرهای بزرگ بُهون نامیده می‌شود که به معنی خانه خوب (به + حونه) است. بختیاری‌ها همچنین از اشکفت‌ها و لیر جهت سکونت در ییلاق و قشلاق استفاده می‌کنند.
اشکفت، شکاف‌های طبیعی در دل کوه هستند که به واسطه تغییرات انسانی برای سکونت انسان مناسب شده‌اند.
لیر خانه‌های سنگی هستند که از لاشه سنگ و معمولاً به صورت خشکه چین و بدون ملات ساخته می‌شوند و سقفی تیر پوش دارند.

واحدهای اجتماعی

واحدهای اجتماعی

مجموع چند سیاه چادر یک اردوی کوچ نشینی را تشکیل می‌دهند که کوچکترین واحد اجتماعی- اقتصادی بوده و یک واحد گله داری محسوب می‌شود و آن‌را مال می‌نامند. افراد مال اغلب دارای خویشاوندی نزدیک بوده، چراگاه‌های مشترک داشته و دام‌هایشان برای چرا در یک گله جمع می‌کنند و با یکدیگر و در غالب یک گروه کوچ می‌کنند. سرپرستی هر مال را سرمال بر عهده دارد. مجموع چند مال گروه بزرگتر به نام تش را تشکیل می‌دهند که دودمانی پدرتبار محسوب می‌شود و در رأس آن رِسپی یا همان ریش سفید قرار دارد و مسئولیت کوچ و امور مربوط به گله و چرا و همچنین ارتباط با رده‌های بالاتر ایل همانند کدخداها را بر عهده دارد. در گذشته رئیس ایل در نزد لر کوچک توشمال نام داشته که از نظر لغوی ریشه مغولی دارد. در برخی منابع کریم خان زند نیز با لقب توشمال معرفی شده است.

توقفگاه‌های کوچنشینان

کوچ نشینان لر در مسیر کوچ و در مناطق مشخصی، توقف‌هایی کوتاه مدت برای استراحت و تجدید قوا دارند. لرهای کوچک اتراقگاه‌ها و یا آلونک‌های بین راهی در مسیر کوچ که به عنوان توقفگاه‌های موقت استفاده می‌شوند را مالگه می‌نامند. عشایر بختیاری به آن مالگه یا جاوارگه و لرهای کهگیلویه و بویراحمدی‌ها وار یا وارگه می‌گویند. امنیت، دسترسی به آب و همچنین مرتع کافی برای دام‌ها از مهمترین فاکتورهای انتخاب اتراق‌گاه‌های بین راهی است.

نان‌ محلی لری

نان تیری

نان تیری نوعی از نان در بین لرها است که شباهت زیادی به نان لواش دارد. این نان بسیار نازک، بدون تنور و روی تاو پخته می‌شود. تاو صفحه فلزی و مدور است که بر روی آتش اجاق قرار می‌گیرد. خمیر نان را ابتدا روی توسی (صفحه‌ای چوبی و مدور) و به وسیله تیر، پهن و نازک می‌کنند و سپس آن را بر روی تاو که بر اثر حرارت اجاق داغ شده است، پهن می‌کنند. بر روی این خمیر بسیار نازک، خمیر نازک دیگری پهن کرده و سپس هر دو را با هم برمی‌گردانند و سپس لایه‌ای دیگر از خمیر نازک شده بر روی آن‌ها اضافه کرده و مجدداً هر سه را پشت و رو می‌کنند و این عمل چندین بار تکرار می‌شود و هر بار حدود 10 قرص نان بدین صورت پخته می‌شود. وظیفه پختن نان بر عهده زنان بوده و معمولاً هر دو سه روز یکبار نان مصرفی خانوار خود را تهیه می‌کنند. در بسیاری از اوقات زنان چند خانوار به یکدیگر در پختن نان کمک می‌کنند.

در ارتباط با قوم لر به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

- پراکندگی لرها
- مذهب لرها
- زبان لری
- پوشاک لری
- موسیقی لری
- جشن‌ها و سوگ‌ لرها
- فرهنگ لری
- آشنایی با ایل بختیاری‌

در دوره‌های راهنمایان گردشگری درباره اقوام و عشایر ایران توضیح داده خواهد شد، برای اطلاع از شرایط برگزاری دوره‎‌ها می‌توانید از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

دریافت مشاوره تخصصی رایگان



مطالب مرتبط


برچسب ها


پیام های کاربران


شهناز چگنی اندیمشکی
طایفه بیرانوند عرب حجازی از نسل هیجالی حجازی هستند که طبق سند پروفسور هنری راویلنسون از موصل عراق فرار می کنند و وارد حومه خرم آباد می شوند و شروع به تصرف زمین های طوایف دیگر نظیر ساکی و کوشکی می کنند! طایفه کوشکی توسط شاه عباس صفوی از اندیمشک به حومه خرم آباد آورده می شوند تا برای والیان فیلی عرب ربیعه نوکری و عملگی کنند! طبق لیست ارائه شده توسط میرزابزرگ قاجار و نیز کتاب سفرنامه پروفسور هنری راویلنسون: طوایف #کوشکی، #چگنی، #رکرک، #سوری(سوریه ای)، گله دار، فراش، قاطرچی، #عمرایی، غلام(نوکر)، معتمد، میرآخور، #رومیانی_رومانوند(رومی)، #شیراوند(شیرازوند شیرازی) و کمالوند برای نوکری و عملگی والیان فیلی عرب از مناطق مختلف اندیمشک(هندیمشک)، دزفول و فارس به خرم آباد و حومه آورده می شوند! تمام این طوایف جزو نوکران والیان فیلی عرب بوده اند و روی زمین های والیان فیلی عرب نوکری و عملگی می کرده اند!
پاسخ مدیر سایت :
استفاده‌ از واژه‌هایی مانند “نوکری” و “عملگی” به شکلی است که به نظر می‌رسد قصد القای برتری و یا تحقیر گروه‌های قومی خاصی مدنظر است. تاریخچه هر طایفه پیچیده است و ممکن است عوامل متعددی در شکل‌گیری و مهاجرت آن‌ها دخیل باشد. اطلاعات مشخصی مانند شماره سند، نام کتاب یا آرشیو نگه‌داری کننده‌ی این اسناد ارائه نشده است. بنابراین متن ارائه شده فاقد اعتبار علمی و تاریخی است و نمی‌توان آن را به عنوان یک منبع قابل اعتماد در نظر گرفت.

ارسال پیام


کد بالا را در کادر وارد نمایید :